SKIIZ – EU Projekt: STEM kroz igru i zabavu

·

11.03.2025. potpisan je ugovor s Uredom za udruge u okviru poziva za dodjelu bespovratnih sredstava SF.2.4.06.04 Jačanje kapaciteta organizacija civilnoga društva za promociju STEM-a za projekt SKIIZ – SF.2.4.06.04.0058

Projekt je sufinanciran od strane Europske unije iz Europskog socijalnog fonda plus te Ureda za udruge Vlade Republike Hrvatske, Posredničko tijelo razine 1  Programa „Učinkoviti ljudski potencijali 2021. – 2027.“

Nositelj projekta: UPZES – UDRUGA ZA PROIMICANJE ZNANOSTI, EKOLOGIJE I SIGURNOSTI

Partneri: Udruga Sveučilište Algebra Bernays, Institut Ruđer Bošković, ZAGORSKA RAZVOJNA AGENCIJA,  Osnovna škola Malešnica, Osnovna škola Ivan Goran Kovačić, Prva gimnazija Varaždin, Dječiji vrtić “Tratinčica”, I OSNOVNA ŠKOLA VARAŽDIN

Početak i kraj projekta: 11.03.2025. – 11.03.2028.

Ukupna vrijednost projekta: 291.409,86 €

Trajanje projekta: 36 mjeseci

Opći cilj: Opći cilj PDP-a je jačanje kapaciteta organizacija civilnoga društva u promociji STEM-a među djecom i učenicima

Specifični cilj: Unaprijediti kapacitete organizacija civilnoga društva za provedbu programa u području promocije STEM-a te suradnja s visokim učilištima i/ili znanstvenim institutima i odgojno-obrazovnim institucijama · Provedba aktivnosti s ciljem promocije STEM-a među djecom i učenicima

Sažetak projekta

Projekt za jačanje kapaciteta organizacija civilnoga društva u promociji STEM-a odražava srednjoročnu viziju Nacionalnog plana obrazovanja do 2027. Identificirani su problemi u ranih i predškolskim odgoju, strukovnom obrazovanju te primjeni digitalnih tehnologija. Projekt predlaže holistički pristup popularizaciji STEM-a kroz suradnju OCD-a, škola i znanstvenih institucija, ojačavajući kapacitete učitelja te promičući STEM znanja među 930 djece i desecima učitelja. Obuhvatit će 4 škole, 1 vrtić, 370+ radionica i 36+ javnih događanja s ciljem stvaranja inkluzivne STEM zajednice koja će potaknuti interes i daljnje obrazovanje djece i učitelja.

Identificirani problemi/potrebe u sektoru

„Sustav odgoja i obrazovanja bit će uključiv, kvalitetan i pravičan, koji aktivno potiče cjelovit razvoj svih osoba koje uče i osposobljava ih za svijet rada, nastavak obrazovanja, život u suvremenim uvjetima i aktivno sudjelovanje u demokratskom društvu“, srednjoročna je vizija Nacionalnog plana razvoja sustava obrazovanja za razdoblje do 2027. Srednjoročne razvojne potrebe i potencijali iz Nacionalnog plana uključuju: a) rani i predškolski, osnovnoškolski odgoj i obrazovanje (RPOO), b) strukovno obrazovanje i osposobljavanje odraslih te c) primjenu digitalnih tehnologija. Svim temeljnim i razvojnim dokumentima, STEM području pridaje se posebna važnost, a teorija i praksa jednoglasne su u vezi s potrebom stalnog ulaganja u STE(A)M te njegove važnosti u cjeloživotnom učenju. Nacionalni plan ističe poteškoće na različitim razinama obrazovanja. Predškolski programi nejednako su dostupni svoj djeci zbog regionalnih razlika, osobito u ruralnim područjima. Tome pridonose regionalni dispariteti u javnim izdacima (od 5,7% do 14,1% u 2015.) te lokalno financiranje RPOO-a bez podrške iz državnog proračuna. Stopa sudjelovanja u RPOO u RH među najnižima je u EU (69,2% 2009.; 81% 2019., EU-prosjek 90,3% 2009.; 94,8% 2019.). Regionalne razlike uključuju obuhvat, prostornu dostupnost, priuštivost, kriterije upisa, kapacitete i prioritet upisa.

Nacionalni plan ističe niske rezultate učenika u području matematičke, čitalačke i prirodoslovne pismenosti među zemljama koje sudjeluju u PISA-i (43. mjesto od 50, PISA, 2015.). Iako zemlje istočne Europe i srednje Azije ostvaruju odlične rezultate na međunarodnim procjenama znanja učenika osnovnih škola (4. razred), rezultati su niži pri završetku viših razreda (otprilike 8. razred). Ovi sustavi općenito su uspješni u prenošenju osnovnih vještina, ali nailaze na probleme u prenošenju naprednijih vještina koje tržište sve više traži.

Ovaj trend evidentan je kod učenika u RH. Uspjeh učenika 4. razreda prema TIMSS-u znatno se poboljšao (s 490 bodova u 2011. na 502 boda u 2015.) pri čemu je uspjeh neznatno bolji od prosjeka TIMSS-a u matematici, a prosjek u području prirodoslovlja bolji je od prosjeka EU-a (533 boda prema 500 bodova). Ipak, rezultati hrvatskih petnaestogodišnjaka zabrinjavajući su jer 2015. godine 32% učenika nije dostiglo osnovnu razinu matematičke pismenosti, a gotovo 25% njih nije dostiglo osnovnu razinu prirodoslovne pismenosti. Ispodprosječni rezultati u matematičkoj i prirodoslovnoj pismenosti traže promjenu pristupa stjecanju znanja, poučavanju temeljnih vještina te usmjerenosti primjeni, osobito u matematici i prirodoslovlju, gdje se uočava ili stagnacija ili pogoršanje. Analize pokazuju da ekonomski najrazvijenije zemlje (bolja postignuća u npr. PISA-i) više ulažu u učitelje te ih privlače i zadržavaju visokim plaćama i dobrim radnim uvjetima. Istraživanja istodobno pokazuju da povećavanje ulaganja ne dovodi nužno do bolje kvalitete rada učitelja, nego da su potrebne i druge mjere profesionalizacije učiteljske profesije. Deficit je vidljiv i u pojedinim skupinama predmeta – matematici, informatici, prirodoslovnim predmetima. Strategija obrazovanja, znanosti i tehnologije navodi da je učiteljima dostupno besplatno stručno usavršavanje, ali ono je uglavnom jednokratno, ne nudi dovoljno iskustvenog učenja i refleksije te nedostaje praćenje i podrška u primjeni. U odnosu na navedeno, predlažemo holistički, inkluzivan, primjenjiv i zabavan projekt popularizacije STEM-a među djecom i učenicima predškolskog, osnovnoškolskog i srednjoškolskog uzrasta. U tu svrhu, projekt namjerava ostvariti sinergiju prijenosa STEM znanja i vještina između OCD-a, partnerskih škola, znanstveno-istraživačkih institucija te djece i učenika. Priznata znanstveno- istraživačka institucija u RH ojačat će kapacitete OCD-a i učitelja i dati im alate za prijenos praktičnih i primjenjivih STEM vještina, a stečena znanja će se prenositi djeci i učenicima prema detaljnom, modularnom programu u razdoblju od tri godine. Projektom se planira obuhvatiti (4 škole 1 vrtić, napraviti više od 370 radionica. preko 36 javnih događanja promocije STEMa), priuštivost i uključivost, te kreiranje STEM zajednice djece i učitelja (920 djece i desetke učitelja), koji će dobiti metodološku podlogu za nastavak uključenosti u STEM kao cjeloživotnog puta. Sa svojim aktivnostima pridonijeti ćemo povećanju i održavanju interesa djece i učitelja za STEM i tako utjecati na njihov daljnji put formalnog i neformalnog obrazovanja.

Opis projekta: 

Cilj je da kroz cikluse radionica djecu i učenike zainteresiramo za STEM područje. Iz kataloga radionica polaznici biraju sadržaj koji ih interesira.

Aktivnosti projekta:

Pohađanje izobrazbi vezanih uz unaprjeđenje kapaciteta za provođenje STEM aktivnosti među djecom i učenicima

Organizacija. i provođenje izobrazbi od strane partnera. VU i/ili ZI, kojima se educiraju osobe koje su zaposlene/volonteri kod prijavitelja i/ili partnera OCD-a i OOI i koje su uključene u provedbu projektnih aktivnosti

Promocija STEM područja kroz organizaciju manifestacija i/ili znanstveno-popularnih događanja za djecu i učenike (sajmovi, festivali, natjecanja, STEM izložbe, STEM štandovi i sl.) u odgojno-obrazovnim ustanovama

Promocija STEM područja na javnim mjestima

Mentoriranje za provedbu projektnih aktivnosti s djecom i učenicima i nadgledanje provedbe

Studijski posjeti (nacionalnim i inozemnim) organizacijama koje se bave inovativnim metodama prezentacije i približavanja STEM-a djeci i učenicima

Rezultati projekta: Unaprijeđeni kapaciteti udruge UPZES za provedbu STEM programa kroz razvoj i provedbu edukacijskih programa za volontere i zaposlenike te kroz suradnju s visokim učilištima i znanstvenim institutima (Algebra i IRB). Unaprijeđeni kapaciteti organizacija civilnoga društva za provedbu programa u području promocije STEM-a te suradnja s visokim učilištima i/ili znanstvenim institutima i odgojno-obrazovnim institucijama.


UPZES – SKIIZ
Udruga za promicanje znanosti, ekologije i sigurnosti
Savska cesta 118
10 000 Zagreb
Udruga
OIB: 49222042599